Ciro Durán A Live Archive

Dancing Cubes, a voxel art tool

May I present you the first release of Dancing Cubes, a tool for making voxel art, available for Windows. With the tool the artist may build models to make tiles in 2.5D or models with voxel art, using basic constructions blocks. It’s available in itch.io, where you will be able to download it.

The tool is based in the prototyping challenge proposed by Daniel Cook in his blog Lost Garden. The program still has many rough edges, but I appreciate your feedback. Especially if you have used similar programs.

Here’s a quick timelapse on how to make a model inside the program:

Abiertas las inscripciones del Caracas Game Jam 2014

¡Hola a todos!, El siguiente post fue enviado a los suscriptores de la lista de correos del Caracas Game Jam. Si deseas recibir correos del evento, suscríbete ahora mismo.

¡Bienvenidos al Caracas Game Jam 2014! Si estás recibiendo este correo es porque te suscribiste directamente a la lista de correos en http://www.caracasgamejam.com. El objetivo de este correo es abrir oficialmente las inscripciones del Caracas Game Jam y hacer algunos anuncios. Si no esperabas recibir este correo, lo lamentamos. Tendrás instrucciones para retirarte de la lista con un solo click y sin preguntas.

La Sexta Edición del Caracas Game Jam vuelve para el deleite de propios y extraños. Durante 48 horas, artistas y programadores unirán sus fuerzas para crear videojuegos y juegos de mesa desde cero. No importa si eres estudiante o profesional, si has hecho 100 juegos o no has hecho uno nunca en tu vida, el Caracas Game Jam es un ambiente que les da la bienvenida a todos por igual. Si nunca has hecho un juego, este evento te enseñará lo que es un ciclo completo de desarrollo. Si eres profesional, estarás animado de romper un poco el orden de un proyecto largo para hacer un prototipo rápido y, más importante aún, algo que puedas llamar propio.

El Caracas Game Jam forma parte del Global Game Jam, y durante el fin de semana del 24 al 26 de enero estarán participando simultáneamente junto a más de 300 sedes distribuidas en más de 60 países del mundo. Al finalizar el evento subirán su juego junto con todo lo que hicieron para que otras personas puedan jugarlo y estudiar su código. Sin embargo, todos los derechos del juego siguen siendo de ustedes.

En esta nueva edición contamos con un gran aliado. La Academia Wayra abre sus puertas para el evento, con un gran aforo, y excelente espacio para que todos puedan trabajar cómodamente. La Academia Wayra se encuentra en la Torre Xerox, en Bello Campo, a muy poca distancia del C.C. Sambil y a unas cuadras de la estación de Metro Altamira o Chacao. Puedes ver un video de la Academia Wayra en Youtube.

Las inscripciones se abrirán a partir de hoy 1ro de enero, y estarán abiertas hasta el inicio del evento . El costo de la inscripción es de 300BsF por persona. Este costo incluye la entrada al evento, refrigerios, bebidas y certificado de participación. El evento este año se hará en un espacio que está dotado, equipado y acondicionado para que la experiencia sea mucho más cómoda. El límite de participación es de 80 participantes. El espacio incluye una sala acondicionadas para trabajo con computadoras con internet inalámbrico, area de descanso, de esparcimiento, comedor con microondas, ducha, vigilancia, entre otras (el estacionamiento no está incluido). La edad mínima de participación del evento es de 16 años. Si eres menor de edad, debes venir con un representante legal y una autorización firmada por el mismo.

Para formalizar tu inscripción, deposita o haz una transferencia electrónica a cualquiera de las siguientes dos cuentas:

Banesco 01340225612253095148 Cuenta Corriente Mercantil 01050614010614009715 Cuenta de Ahorro Nombre: Ciro Durán / Cédula: 16005564 / Correo: ciro@caracasgamejam.com

Escribe a ciro@caracasgamejam.com con tu nombre, nombre del banco al que transferiste, y el número de referencia del depósito o transferencia. Ten en cuenta que si transfieres desde banco diferente el proceso puede tomar 48 horas. Se tomará en cuenta la formalización de la inscripción al momento de acreditar el monto. Iremos avisando a medida que las plazas se llenen y cuando ya queden pocos puestos. Atenderemos por orden de llegada de las transferencias. Te enviaremos de vuelta un formulario.

Deberás traer tu propio equipo ya que no contaremos con máquinas para prestar. Si traes desktop trae tu propia regleta para poder conectar todos los dispositivos. También debes traer tu propia comida: desayuno, almuerzo y cena. La torre tiene al Centro Comercial Sambil cercano, y un local de comida rápida (más adelante ampliaremos esta información). También recomendamos que lleves abrigo, pues el lugar puede llegar a ser bastante frío durante la noche. Debes traer también tus implementos para dormir (Colchoneta portatil o colchón inflable, recuerda que si traes colchón inflable, debes traer también la bomba de aire.)

Esta edición del Caracas Game Jam es organizada por El Chigüire Literario, y auspiciada por la Academia Wayra, contando con la colaboración de la Fundación Filantropía.

Si tienes alguna pregunta, puedes hacerla a ciro@caracasgamejam.com. Está pendiente de nuevos anuncios que haremos a través de esta lista de correos y nuestras redes sociales.

Twitter: @CaracasGameJam (Hashtag: #cgj14 (Caracas Game Jam) #ggj14 (Global Game Jam) Facebook: Caracas Game Jam

¡Gracias por tu atención!

An important announcement

I have something important to say today. I believe it is important to share it with all the followers of my work.

I accepted an offer to study a Master in computer games programming at the United Kingdom, with a year of duration. As you’re reading this text, we will have travelled and I will have started the course. I’m studying this course at Goldsmiths College, a university that has a long tradition in arts, something that attracts me a great deal. Although, the master itself is strongly oriented to programming. One of the teachers of the course has worked for over 30 years in the field, and in its most recent curriculum works with the compilers in Sony.

These last months have been for me a terrible pressure. Emigrating is not only a test that consists in completing all requisites and you’re done. It is a psychological test that strains your spirit and those of who surround you. Thank you, thank you, really, to all the family and friends that have supported us in this tough process.

The moment the thinking of leaving to somewhere unknown settles in your mind, that solid floor you sed to have disappears, and you enter in a freefall: what you knew stops making sense, and you must complete a series of sequencial steps so your life can continue. And in the meantime these steps are completed you must wait, and that threatens your mental health.

I do still think that Venezuela has an impressive talent in matters of videogame development. Moreover, I think it develops despite the things that happen around that affect or minimize their importance. As you know, the Caracas Game Jam 2014 will be done and will be bigger than 2013. El Chigüire Literario will continue publishing articles and tutorials in Spanish. My site, www.ciroduran.com, will have articles in both languages. It is necesary that you developers stand out with your work, and keep talking between you.

At some moment several of you made to yourselves the same question: “am I the only videogame developer in Venezuela?”. I think that’s a stage you have already overcomed, and the next question should be: “what can we do together?”. I have seen the results from the game jam, and other initiatives I’ve seen around. From this side of the screen, I offer all the support you need to spread your work.

Thank you for reading me, following me, and supporting me. I hope you still do it.

Some news on Caracas Game Jam

When the Global Game Jam did its first call in 2008, I really had no idea if it was possible to host a game jam in Caracas. I knew the concept of a game jam through TIGSource, but I didn’t know what did it take to do it, or if I even had the tools to do it. It was thanks to Yole, my wife, and the collaboration of many people, including participants, during 5 years, that the Caracas Game Jam has become the success it is now, creating a community of game developers that surprises many people, even us.

At the same time, I have also been involving myself more into the Global Game Jam. It excites me that the GGJ is an event organized by lots of volunteers from all parts of the world, and that’s why I collaborated last year with the organizers to coordinate Spanish-speaking locations in Latin America. It was a very enriching experience, where I talked to lots of people that, like me, also want to host a game jam in their city, and have their own motivations and ideas to propose.

Having said that, this year the event organizers have extended the invitation for me to be part of the Global Game Jam 2014 Executive Committee. The Executive Commitee is in charge of running the event, from coordinating locations to decide the theme, including the website maintenance and the search for sponsors for the global event. This is a voluntary position that I gladly accepted and I hope to collaborate with the participating locations from this corner of the world. We have done several meetings since some weeks ago, and I can tell you there are marvelous things coming to the event.

The work has already started, and by September we will make the call for new locations sign-up. Due to the position I’m taking, the organization of the Caracas Game Jam won’t be completely on me and Yole, but by collaborators that have worked long-time in the event, and in which I have complete trust in their good work. I will bring you news about the Caracas Game Jam very soon.

Interview (in Spanish) at Todo en Domingo July 2013 issue

Click to download the article (PDF, 3MB) Click to download the article (PDF, 3MB)

This is a story that got published in the Todo en Domingo magazine, a country-wide circulation inside the El Nacional newspaper, about game development in Venezuela. This story includes interviews with José Rafael Marcano, the La Cosa Entertainment team (winners of the 2012 Square-Enix gamedev contest), 4Geeks, and myself. Click on the image above to download the PDF. Thanks to Daniela Dávila for the conversation.